Rijden met een mobil-home:


- Denk er aan: Een mobil-home is geen racewagen!

Als je in een camper stapt, begint je vakantie. Dus: NO STRESS !


- Hou er rekening mee dat een motorhome hoger,breder en langer is dan een gewone wagen. Als bestuurder hou je best hoogte, breedte,

lengte en gewicht in het achterhoofd.

Bruggen en smallere wegen zouden anders voor ernstige problemen kunnen zorgen terwijl het gewicht een serieuze invloed heeft

op de remafstand. M.a.w. de wagen staat niet zo

snel stil als je gewend bent van je eigen auto.

Afstand houden en aangepaste snelheid zijn hier zeker op hun plaats.

Bovendien is rustig rijden goed voor het verbruik en dus goed voor het milieu en de portemonnee!


- Opgelet! Laaghangende takken van bomen zijn niet altijd zichtbaar maar kunnen krassen en andere schade toebrengen aan het voertuig. Kijk dus zeker goed uit alvorens je de camper onder een boom zou parkeren!


- Hou bij het nemen van een scherpe bocht of het inrijden of verlaten

van een parkeerplaats rekening met het uitzwaaien

van de achterkant van het voertuig.


- Tijdens het rijden mogen ramen en deuren NOOIT geopend worden.

Alle inzittenden dragen ook altijd de veiligheidsgordel tijdens de rit.

Alle passagiers moeten tijdens het rijden ALTIJD in de rijrichting zitten.

De passagierszetels moeten dan ook zo geplaatst zijn vòòr vertrek.


- Zorg dat alle deuren, kasten en ramen gesloten zijn vooraleer je vertrekt. Openstaande kastdeuren kunnen beschadigd raken tijdens het rijden. ALLES goed dicht = veilig.

De mobil-home laden:


Probeer de lading zoveel mogelijk te verdelen over de camper.

De lading beïnvloedt de wegligging en rij-omstandigheden aanzienlijk. Bij een wagen met voorwielaandrijving zal te veel gewicht achteraan een verminderde grip op de weg,

en dus een minder goede bestuurbaarheid geven.

Hou ook rekening met het maximale gewicht van de camper (3500kg)!

Hij heeft een rijklaar gewicht van 3025kg wat dus wil zeggen dat er ruimte is voor 475kg lading!

In het rijklaar gewicht zijn begrepen : bestuurder (75kg), 90% gevulde watertank en 90% gevulde brandstoftank.


Checklist voor vertrek: enkele tips!

  1. Buitenspiegels goed regelen voor de bestuurder.
  2. Bandenspanning controleren.
  3. Laat geen voorwerpen los rond slingeren.
    Berg alles zo goed mogelijk verdeeld op in de camper.
  4. Zorg er voor dat de koelkast op "A" staat
    en de deur vergrendeld is.
  5. Check of de externe stroomtoevoer ontkoppeld is.
  6. Kijk na of de woonbatterij opgeladen is.
  7. Draai de luifel volledig in.
  8. Heb je de fietsen goed vastgemaakt?
  9. Is er voldoende water aan boord?
  10. Is de afvalwatertank leeg en goed afgesloten?
  11. Zorg er voor dat alle kranen van het gas gesloten zijn.
  12. Vergrendel alle deuren en lades van de kasten.
  13. Controleer of alle voorwerpen in het woongedeelte en
    eventuele holtes goed vastgemaakt zijn en evenredig
    verdeeld zijn over de beschikbare ruimtes.
  14. Staan de tafel en passagierszetels in de juiste stand?
  15. Plaats zwaardere voorwerpen op de grond.
  16. Sluit alle ramen, dakvensters en toegangsdeur vòòr vertrek.
  17. Zijn de oprijblokken weg genomen?
  18. Kijk goed na of er zich geen voorwerpen of obstakels onder, voor, achter of dicht bij de zijkanten van de camper bevinden die het verplaatsen of wegrijden kunnen bemoeilijken of verhinderen.
  19. Zijn alle passagiers aan boord?

         GOEIE REIS !

Water:


  • De verswatertank is vorstvrij gemonteerd (mits gebruik van de verwarming van de motorhome). U kunt deze tank vullen aan de buitenzijde van de motorhome .
  • Om gewicht te besparen is het meestal aangeraden om minder water mee te nemen.
  • De vuilwatertank hangt onder de motorhome, en heeft een capaciteit van ongeveer 90 liter. Wanneer deze tank voor ongeveer ¾ vol is gaat het indicatielampje op het controlepaneel branden. De tank kan geloosd worden aan de buitenkant door de schuif onder aan de vuilwatertank open te trekken
  • U hoeft niet te wachten tot de tank volledig vol is. Immers 90 liter water = 90kg extra gewicht.
  • Maak de vuilwatertank leeg op een daarvoor voorziene plaats (camper stopplaatsen, camping) en niet zomaar om het even waar.

    Dit kan aanzien worden als sluikstorten. Denk aan het milieu!



De mobil-home waterpas zetten:


Wanneer je aankomt op de plaats van de bestemming is de ondergrond vaak niet helemaal stabiel.

Een wiebelende camper zorgt dan ook voor frustraties.

Zorg er eerst voor dat de camper waterpas staat.

Soms is een paar centimeter al genoeg.

Bovendien is mooi waterpas staan belangrijk om een goede werking van de koelkast te garanderen.

Bovendien slaap je beter, geraakt je evenwichtsorgaan niet in de war en kan de waterafvoer optimaal doorlopen. 

Gebruik voor het horizontaal opstellen

van de motorhome de wielkeggen.

Een waterpas is een handig hulpmiddel om

een motorhome vlak te plaatsen.

De vloer is meestal de beste plek om je waterpas te plaatsen. De motorhome zet je in de breedte en de lengte waterpas.

Je kan als waterpas ook een app gebruiken op je

smartphone of tablet. Android heeft de app ‘camper leveler‘.

Deze app toont de hoeveelheid centimeters die elk wiel moet stijgen om de camper waterpas te zetten, rekening houdend met de wielbasis en de wielbreedte.

Op iPhone zit standaard een waterpas. leg je telefoon op tafel, open de app, swipe naar links en kijk of je camper rechtstaat.

Ledigen toiletcassette:

  • Vergewis u ervan dat de cassette binnenin de motorhome wel degelijk dicht staat.
  • Verwijder de cassette uit de motorhome.
  • Plaats de cassette verticaal op de grond.
  • Richt daarna de gietbuis verticaal omhoog en verwijder de stop.
  • Giet de toiletcassette leeg.
  • Spoel de cassette na met water.
  • Zet de cassette opnieuw verticaal en gebruik de stop met maataanduiding om afbreekmiddel via de gietbuis in de cassette te gieten. Raadpleeg de aanwijzingen op de fles voor de juiste hoeveelheid.
  • Plaats de cassette terug in de voorziene ruimte en sluit goed af.


    De gasinstallatie:

    • De meeste toestellen in de motorhome werken op gas.
      • Het fornuis
      • De verwarming
      • De warmwaterboiler
      • De koelkast
    • Onze wagens zijn standaard uitgerust met 2 hervulbare LPG-flessen van 27 liter en een aangepaste ontspanner en omvormer van Truma.
    • U kunt deze flessen eenvoudigweg vullen aan elk pompstation met LPG via de buitenvulaansluiting.
    • Let wel, dit zijn aangepaste flessen met een veiligheid die mogen hervuld worden. Een gewone propaan- of butaangasfles mag u om veiligheidsredenen NIET zelf hervullen!
    • In de wagen zijn de certificaten aanwezig die nodig zijn om bvb met de motorhome van een veerboot gebruik te maken.
    • De meest gangbare vulnippels zijn aanwezig in de motorhome.
    • Zet de cassette opnieuw verticaal en gebruik de stop met maataanduiding om afbreekmiddel via de gietbuis in de cassette te gieten. Raadpleeg de aanwijzingen op de fles voor de juiste hoeveelheid.
    • Plaats de cassette terug in de voorziene ruimte en sluit goed af.


      Dakramen:


      • Om schimmelvorming als gevolg van condensatie te vermijden, zijn dakramen nooit 100% hermetisch gesloten.
      • Uiteraard hoeft u zich geen zorgen te maken wanneer het regent of wanneer u in de regen rijdt. De ventilatie is voor deze situaties ontworpen.
      • Hou er echter rekening mee dat wanneer met een tuinslang of hogedrukreiniger te dicht in de buurt van de dakkoepel wordt gespoten, er wel water naar binnen kan gejaagd worden.
      • Het is normaal dat windruis optreed bij snelheden boven de 100 km/u. De dakkoepels zijn door de fabrikanten immers ontworpen voor een snelheid van maximum 100 km/u.


      Wanneer de zon hevig schijnt:

      • Vermijd, wanneer de zon hevig schijnt en het dakraam dicht staat, om de verduistering van het dakraam helemaal dicht te zetten. Door onvoldoende verluchting wordt het op korte tijd erg heet onder de koepel.
      • Een goeie raad is om de verduistering en het vliegengaas van een klein vierkant dakraam voor de helft dicht te zetten, en voor grotere rechthoekige dakramen het vliegenraam voor een derde en de verduistering voor twee derde dicht te doen.